vrijdag 29 juni 2012

Uit de oude doos: Rondje IJsland

Eerder gepubliceerd op Hyves, op 2 augustus 2009
·          
Zo, ik ben er weer! De afgelopen weken heb ik samen met Ronald een paar oude dromen van me in vervulling laten gaan.

Droom 1: Ooit eens rondkijken in IJsland.
Droom 2: Ooit eens walvissen in het echt zien zwemmen (en dan met name Bultruggen).
Droom 3: Papegaaiduikers in het wild bekijken.

Droom twee en drie bleken goed te combineren met droom een. En dus boekten we in januari een rondreis door IJsland. Nu is op vakantie gaan mijn hobby en wat minder die van Ronald. Dus om hem tegemoet te komen maakten we er een rondreis van waarbij we iedere nacht zouden overnachten in “Luxe accomodaties”. Onderweg zouden we in ieder geval deelnemen aan een walvisexpeditie bij de noordkust van IJsland en een vogelexcursie naar een plek waar veel papegaaiduikers nestelen.

Om even een vooroordeel over IJsland weg te nemen: er ligt (in ieder geval in de zomer) niet veel ijs. Er zijn wel wat gletschers (waaronder de grootste van Europa), maar verder is het land gewoon groen. (In tegenstelling tot Groenland, dat onder een dikke ijskap ligt. Snapt u het nog?).
Omdat er een warme golfstroom langs het eiland trekt is het klimaat niet zo extreem als je bij zo’n noordelijk gelegen land zou verwachten.

Verder is het een van de jongste plekken ter wereld. Het oudste deel van IJsland is nog maar zo’n 20 miljoen jaar oud. Dat komt weer omdat het ontstaan is op de Midden Atlantische rug, een breuk in de aardkorst die precies tussen Afrika, Europa en de Amerika’s loopt en waarop heel veel vulkanische activiteit is. Hieraan hebben we dus ook de vele vulkaanuitbarstingen en de overbekende geisers op IJsland te danken.

Tot zover deze aardrijkskundeles. Terug naar onze vakantie.
Een nauwkeurig verslag van onze reis zou zo lang worden dat het onleesbaar zou zijn. Laat ik het daarom houden op een aantal observaties:

1.
IJsland is echt ontzettend mooi! Maar ook bizar. Ons eerste adres (een guesthouse ten oosten van Reijkjavik) lag midden in een gebied met vulkanische activiteiten. De stoom kwam er op diverse plekken gewoon uit de grond. Die warmte werd weer gebruikt om alles in en om het huis te verwarmen. We hadden een buitenzwembad (Water 36 kleinnulletje C), een hottub (38 kleinnulletje C) en een sauna. Allemaal warm dankzij moeder aarde. Zie de foto’s in het album op deze site.

2.
Het wordt er in deze tijd van het jaar niet donker. Hooguit is het ’s nachts om een uur of twee wat schemerachtig.

3.
Geisers bestaan echt! Ik heb er zelf één gezien! Heel leuk. Je staat te kijken bij een dampende plas water. Dat water gaat vervolgens bewegen en schudden, wordt weer rustig……..en ineens spuit er vanuit die zelfde plek een straal water van 8 tot 14 meter hoogte richting de hemel. En nog geen twee seconden later is alles weer rustig…..

4.
Er zijn maar heel weinig IJslanders in een heel stil land. De enige doorgaande weg die het eiland kent (ringweg die rond het hele eiland loopt) is een tweebaansweg. Er zijn plekken waar je in een half uur tijd maar een tegenligger tegenkomt. En dat is dan meestal een toerist in een huurauto. Verder zijn de wegen er niet echt van een geweldige kwaliteit. Zelfs de ringweg die ons rond het eiland moest voeren is niet overal geasfalteerd.

En op weg naar die ene mooie waterval of gletscher moesten we vaak kilometers (tot aan 30 km toe!) hobbelen over wegen die alleen bestonden uit onregelmatig verspreide bergen kiezels en keien. Erg leuk als je rondrijdt in een gehuurde Renault Clio die onbeschadigd ingeleverd moet worden aan het eind van de vakantie.

5.
Dromen komen soms uit!
Ik heb papegaaiduikers gezien! Duizenden en duizenden! We moesten er 6 kilometer voor op een kar achter een tractor staan, die ons door de bush naar een vogeleiland bracht. Maar toen was ik ook wel in het papegaaiduikerparadijs.
Een rots waarop een kolonie van tienduizenden papegaaiduikers leeft! En als je maar rustig kwam aanlopen bleven ze rustig zitten. Op die manier kwam ik tot op een meter of twee van de vogels.
Ze waren in het wild nog mooier dan ik al dacht. We waren met een groep, onder leiding van een gids, dus na verloop van tijd moesten we weer doorlopen, maar ik heb me er echt van moeten losrukken! Ik had er een hele dag kunnen zitten…



De laatste papegaaiduiker die ik zag was ook direct het hoogtepunt. Een dier dat net uit zee kwam, met zijn snavel vol met visjes. Ik heb altijd gedacht dat ik ze zo alleen maar op foto’s van anderen zou zien….


























En dan nog die andere droom: de walvissen….

Op 19 juli zijn we vanuit Husavik (de noordelijkst gelegen stad van Europa) met een oude visserskotter de zee opgegaan, op zoek naar walvissen. Je moet dan maar afwachten of je er een te zien krijgt, en dan ook nog maar hopen dat dat niet op tweehonderd meter afstand is.

Ook hier voeren we vervolgens het paradijs in. Al heel snel zagen we de eerste blaaspluim en een paar minuten daarna voeren we heel dicht bij twee bultruggen!
Het was geweldig! Rustig zwommen ze door, zich niets aantrekkend van die idiote boten die hen iedere keer wilden achtervolgen. Als ze even aan de oppervlakte waren geweest namen ze een duik naar de diepte om te gaan fourageren. En daarbij kwam bijna altijd, zoals het hoort, de staart boven water.



Ruim een uur hebben we dit tweetal kunnen volgen en heb ik een aantal maal kunnen zien wat ik zo graag wilde…





6.
Stel je niet al teveel voor van Reijkjavik. Vergelijk het met een middelgrote stad in Nederland.
Wij hadden er ruim anderhalve dag te besteden, maar hadden aan een halve dag genoeg gehad.
Er zijn niet echt boeiende monumenten, musea of winkels. Er is één winkelstraat, waar we binnen een uur klaar mee waren. Wel leuk was het om het höfdihuis te zien. Hier is de Koude Oorlog geëindigd toen Reagan en Gorbatsjov elkaar voor het eerst onmoetten.



7.
IJslanders hebben een andere definitie van het begrip "Luxe accomodatie".
De meeste van onze guesthouses en hotels waren prima hoor! Maar toch had ik niet verwacht ook te overnachten in een nog maar half afgebouwd hotel (naast onze kamer leidde een deur naar een betonnen bouwtrap die eindigde naast de betonmixer), Ik had niet verwacht ooit te slapen in een bouwkeet waarvan de voorkant (auto voor de deur tussen twee schaamschotjes) er uitzag als een afwerkplek, terwijl de kamer prima kon doorgaan voor peeskamer! En tot slot hebben we drie dagen doorgebracht in een hotel waarvan het eten ècht niet weg te krijgen was (en ik ben niet echt kritisch). Na er een keer het diner te hebben gebruikt zijn we de dagen erna gevlucht naar een snackbar en een koffietentje. En daar was het beter!

Maar goed. Op sommige plekken in zo'n verlaten land moet je misschien niet teveel verwachten.... En ik moet zeggen dat Ronald zijn lot geduldig heeft gedragen.

8.

In Husavik staat het enige fallologisch museum ter wereld. Simpel gezegd: een penissenmuseum. De eigenaar heeft er een enorme collectie penissen van allerlei zoogdieren tentoongesteld.



Van hele grote exemplaren (walvis) tot zeer kleine (een muizensoort)kun je er zien. Die van de muis overigens alleen met behulp van een vergrootglas.
Een menselijk exemplaar is er nog niet. Maar zijn wel wat donoren die hebben aangegeven hun edele deel na hun dood te willen afstaan aan het museum!

Of deze collectie al niet vreemd genoeg is: er is ook een aantal rariteiten. Zoals...
Het IJslands heren handbalteam heeft tijdens de Olympische spelen in Peking de zilveren medaille gewonnen. Kennelijk is een aantal spelers daarna zo dronken geworden dat zij besloten een zilveren afgietsel van penis te laten maken. De verzameling die hieruit ontstaan is staat in een kastje in het museum...





Ik ga het hierbij houden. Zoals ik al schreef zou een uitgebreid verslag onleesbaar worden. Terugkijkend kan ik alleen maar zeggen dat IJsland een geweldig land is. Hoef je op vakantie niet perse naar het warme weer, hou je ervan door de natuur te struinen en zoek je rust?
GAAN!!!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten