zaterdag 30 juni 2012

Uit de oude doos: Kleur bekennen

Eerder gepubliceerd op Hyves en Facebook, op 15 oktober 2011

Het wordt tijd om voor een tweede keer uit de kast te komen.

Ditmaal waarschijnlijk met een wat minder schokkende mededeling dan de vorige keer. Maar laat ik hem maar wel met u delen....
Dit voorjaar ben ik lid geworden van een politieke partij!

Politiek is iets dat me al jaren interesseert, boeit en soms ook frustreert. Landelijk, maar zeker ook plaatselijk.
Jarenlang heb ik gezweefd als het verkiezingstijd was. Als ik dan uiteindelijk in het stemhokje stond koos ik toch maar weer voor die ene partij waar ik altijd op stemde. Maar waar ik me steeds minder bij thuis voelde.

Lokaal stemde ik al lang niet meer op die partij. Met name door het gedrag van de lokale afgevaardigden van die partij. Dus stemde ik bij de gemeenteraadsverkiezingen maar uit protest op een lokale partij. Maar ook dat gaf niet het goede gevoel.

Maar kijk.....door de jaren heen ging ik me meer herkennen in die ene partij, zowel landelijk als lokaal. En dit voorjaar was er opeens het moment waarop ik via internet een lidmaatschapsformulier invulde. En vanaf dat moment was ik partijlid!
In dezelfde periode gaf ik me op voor een avondje "gast van de raad". Hierbij ben je als burger van Schiedam een avond te gast in het Gemeentehuis. Je wordt door de burgemeester en een paar raadsleden bijgepraat over de manier waarop het stadsbestuur werkt en daarna woon je vanaf de publieke tribune de vergadering van de raad bij. Om na de vergadering met de raadsleden aan de borrel te gaan....
Een leuke avond, waarbij ik achteraf kan zeggen dat ik zo ongeveer de laatste ben geweest die een uur lang met onze burgemeester aan tafel heb gezeten, voor ze in verband met een onderzoek naar haar integriteit ontslag nam.

De volgende stap was maar eens kijken bij de ledenvergadering van de lokale partij. In een bovenzaaltje van een café in Schiedam vond de kennismaking plaats. Die verliep een stuk sneller dan ik gedacht had. Want na nog geen vijf minuten vergaderen maakte ik al deel uit van de kascontrolecommissie....

In de maanden daarna zijn de banden met de lokale partij aangehaald. Een aantal maal bezocht ik afdelingsvergaderingen, raadsvergaderingen en volgde ik raadsvergaderingen waarbij ik niet aanwezig kon zijn via internet. Toevallig net een extra boeiende periode vanwege het aftreden van onze burgemeester en alle wethouders. In de partij maak ik Inmiddels deel uit van het groepje mensen dat de website van onze afdeling up-to-date houdt.

Vandaag ben ik met twee van hen een paar uur op cursus geweest. In een oud gebouw aan een gracht in Utrecht kregen we les in het beheren van de website.
Wat ik verder met mijn lidmaatschap wil bereiken weet ik nog niet. Voorlopig steun ik ermee in ieder geval de partij financieel. En het volgen van de lokale politiek van iets dichterbij vind ik op het moment echt ontzettend leuk. Maar dat is ook wel even voldoende.

Ik vrees wel dat ik er niet aan ga ontkomen dat ik, als het weer verkiezingstijd wordt, ergens in Schiedam folders ga uitdelen. Maar stiekem lijkt me dat ook wel leuk....

Een ding hebt u gemist in dit verhaal. De naam van de partij waarvan ik lid geworden ben! Dat heb ik bewust gedaan. Ik wil van de personen die dit blog lezen weleens weten op welke politieke kleur zij mij schatten.

Hierbij dus het vriendelijke verzoek om als reactie op dit blog aan te geven bij welke politieke partij u mij verwacht te zien flyeren bij de eerstvolgende verkiezingscampagne. Ik ben benieuwd of u mij allemaal goed inschat!

Personen uit mijn omgeving na die al lang weten van mijn politieke activiteiten verzoek ik ditmaal niet te reageren.

Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten