donderdag 28 juni 2012

Uit de oude doos: BOEM!

Eerder gepubliceerd op Hyves op 7 oktober 2007

Toen ik 9 jaar geleden mijn huis kocht in De Velden, wist ik dat het een wijk was met verzakkingen. Extreme verzakkingen.
Maar....bij mijn huis viel het allemaal wel mee. En binnen enkele jaren zou er toch wel opgehoogd gaan worden.
Inmiddels zijn we 9 jaar verder en kan ik sinds een maand of 5 zomaar gewoon mijn huis inlopen zonder dat ik een opstap van grindtegels nodig heb. De voortuin is 50 tot 70 cm opgehoogd en ik kan ook gewoon een fiets uit de schuur halen zonder halsbrekende toeren uit te halen.

Maar dat betekent niet dat de problemen verholpen zijn! Mijn achtertuin is nog altijd een diep onder mijn serre gelegen gebied met onverwachte kuilen en diepe gaten.
Een voorbeeld: als ik de serre uitstap liggen de tegels van mijn terras zeker 50 cm lager. Maar..... onder die tegels is het zand weer eens in de kruipruimte gestroomd. Dat houdt in dat ik, als ik mijn volle gewicht op de tegel zou plaatsen, mezelf weleens een meter lager terug zou kunnen vinden......

Maar goed: ook die ellende is hopelijk begin volgens jaar met behulp van een flinke hoeveelheid piepschuim en zand verholpen.
Mijn droom dat we volgend voorjaar een tuin hebben waar we gewoon in en uit kunnen lopen en waarin we bij mooi weer nog kunnen zitten en eten ook lijkt me nog altijd haalbaar...

Maar......ook daarmee zijn de problemen nog niet verholpen! Er is nog altijd een heel groot deel van de wijk dat ook dan nog niet opgehoogd en veilig is.

De openbare weg blijkt verre van veilig. Afgelopen maandag konden we als bewoners een nieuw dieptepunt (letterlijk!) beleven in onze eigen verzakkingssoap.
Toen ik 's ochtends naar mijn werk vertrok bleek de enige uitgang van de wijk geblokkeerd.
Er was een auto door de weg gezakt!!!!!
Precies op het punt waar je stilstaat om voor te sorteren naar de doorgaande weg was onder het linker voorwiel van de wagen van een nietsvermoedende automoblist weggezakt.
Het wiel hing in een groot gat, de carosserie leunde op het wegdek.... De rest van het verkeer werd via het trottoir de wijk uit geloodst.
Sinds die tijd kunnen we niet op een normale wijze de wijk in en uit. Via een noodweg aan de oostkant kunnen we er gelukkig nog wel enigszins soepel door. Bij de entree wordt druk gewerkt aan herstel van de situatie. Het verhaal gaat dat het riool ter plekke stukgereden is. Dit heeft de plotselinge verzakking veroorzaakt. Maar dat is het verhaal dat rondgaat: van de Gemeente Schiedam heb ik als bewoner nog niets vernomen. Terwijl ik het wel logisch had gevonden als men de wijk (als is het maar via een A4tje op de deurmat) zou informeren.

Anyway: ik woon nog altijd met heel veel plezier in mijn huis, maar de grond eromheen begint me aardig te frustreren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten