donderdag 28 juni 2012

Uit de oude doos: De Leugen Regeert

Eerder gepubliceerd op Hyves op 6 maart 2008
·         

Afgelopen maandag heeft Tros Radar een reportage uitgezonden over hybride auto’s. Het doel hiervan was kennelijk aan te tonen dat deze auto’s niet zo milieuvriendelijk zijn als vaak wordt gedacht. Hierbij ging het dan vooral over de Toyota Prius.
Het resultaat was een heel merkwaardige reportage, die bol stond van de eenzijdige benaderingen, aannames en vooral feitelijke onjuistheden.

Wat voorbeelden:

Het eerste onderdeel was een test over de snelheid waarmee de Prius van 0 tot 100 optrekt. Volstrekt niet interessant als het gaat om milieuvriendelijkheid. Verder werd er gekeken naar de topsnelheid. Alweer iets wat als het gaat om milieuvriendelijkheid totaal oninteressant is.
Maar het klapstuk was wel een onderzoek van een of ander Amerikaans bureau. Er werd niet vermeld of dit bureau onafhankelijk is, of dat het wellicht banden heeft met de Amerikaanse automobielindustrie (die behoorlijk te lijden heeft van Toyota). In dit onderzoek was gekeken naar de belasting die de Prius voor het milieu oplevert vanaf de productie van de onderdelen tot aan de verwerking aan het eind van zijn leven. Conclusie was dat de Prius dan belastender voor het milieu is dan een Hummer!!!
Op zich al een lachwekkende conclusie, maar het meest bizarre was dat dit onderzoek niet ging over de Prius zoals die nu rondrijdt, maar over de eerste generatie Prius. En die (expirimentele) auto wordt al zeker vijf jaar niet meer gemaakt en verkocht!!!
Dat het over deze auto ging werd terloops als laatste zin van de reportage vermeld. Waarmee eigenlijk werd aangegeven dat in ieder geval dit deel van de reportage nutteloos was…

Het item bevatte verder zoveel onjuistheden en onterechte aannames dat het er teveel zijn om hier op te tikken. In ieder geval heb ik toen ik het verhaal gezien had een mail gestuurd naar de redactie van “De leugen regeert”. Dat was op dinsdagavond.
Groot was mijn verbazing toen ik op woensdagmiddag gebeld werd door een redactrice van het programma. We hebben uitgebreid gepraat over mijn reactie en ze vertelde dat ze (ook door heel veel andere reacties) in de uitzending van vrijdag 7 maart aandacht willen besteden aan deze reportage. En of ik bereid was om in de studio aan te schuiven bij een gesprek met iemand van Radar….
Hierdoor werd ik nogal overvallen. Wat mij betreft hoefde ik niet zo nodig, dus ik antwoordde dat wat mij betreft iemand anders ook wel zou mogen.

Vandaag werd ik opnieuw gebeld. Er zou iemand van een Prius-site in de studio aanwezig zijn. Maar wellicht wilde men ook wel een filmpje maken van een reagerende Priusrijder. Of ik daarvoor zou voelen….. Op zich wilde ik dat dan weer wel. Hierop volgde een driftig heen en weer gebel, omdat ik alleen op donderdagmiddag of –avond gelegenheid zou hebben om opnames te maken.
Uiteindelijk heeft de redactie besloten om het te houden bij een studiogesprek. Hiermee was dus mijn “One minute of fame” van de baan……

Maar goed: ik ben erg benieuwd hoe het item er vrijdagavond gaat uitzien. Temeer omdat Radar niet naar de studio schijnt te willen komen. En dat vind ik dan helemaal een mop:
Ze geven aan (volgens de VARA) dat ze zelf vinden een goed journalistiek product afgeleverd te hebben. Maar ze willen dit niet komen verdedigen.
Moet je voor de aardigheid eens kijken hoe men bij RADAR zelf reageert als men in hun uitzending iemand aanpakt en die persoon of instantie niet naar de studio wil komen.
De verontwaardiging druipt dan van het gezicht van Antoinette Hertzenberg…..

Wat me tot slot eigenlijk het meest verbaasd heeft is de impact van een mailtje dat ik dinsdagavond stuurde. Je tikt even iets en voor je het weet kun je in een studio zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten